مجله اطلاعات عمومی

ساخت وبلاگ

 سرچشمه شطرنج و تبلیغ به اروپا

درست همانطور که بدون درک تاریخ و فرهنگ یک کشور نمی توانید زبان یک کشور را یاد بگیرید ، نمی توانید بدون دانستن تاریخ شطرنج ، شطرنج را درک کنید و یاد بگیرید.

منشأ شطرنج نظریه های بسیاری از قبیل مصر باستان ، یونان ، ریشه های چینی و غیره دارد ، اما این تئوری که امروزه شطرنج رخ داده است در هند باستان 'چتورانگا' (تلفظ 'چتورانجی') یا 'ashtapa' خوانده می شود. انجامش بده برخلاف شطرنج فعلی ، Chaturanga دو تاس پرتاب می کند و فقط اشیاء مشخص شده را حرکت می دهد. نگاه شطرنج مربعی نبود بلکه یک صلیب بود و یک بازی تیمی بود که دو نفر در یک بازی با هم روبرو شدند.

عاشق هندوستان باستان ، چتورانگا نیز با محبوبیت پرشیا است که شمال هند را فتح کرده است. در این میان ، قانون اسلامی برای ممنوعیت همه قمارها ، به ویژه بازی های تاس تقویت شده است. یکی از ایرانی هایی که در یک روز سرگرمی خود را از دست داد ، Chatrangj بود ، بازی طراحی شده توسط شخصی در Chaturanga که یک بازی جدید را بدون دو تاس دگرگون کرد. این بازی به غرب گسترش یافت و امروز به شطرنج تبدیل شد و برخی از مورخان آن را "اختراع" در این مرحله می دانند.

مشخص نیست چه کسی این بازی جدید را دقیقاً در بین ایرانیان طراحی کرده است ، اما داستانهای زیادی در مورد آن وجود دارد. معروف ترین آنها؛ هنگامی که پادشاه پارس سعی می کند به مردی که "بازی جدید" را اختراع کرده است پاداش دهد ، او چندین بار او را رد می کند. او از شما می خواهد 64 تخته شطرنج اول را پر کنید ، یک عدد عدد ، بعدی دو برابر ، دومی چهار تا عدد و غیره. نتیجه داستانی است که همه می دانند.

در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ، گسترش چتورانگا به ایران به سرعت در خاورمیانه ، بالکان آفریقای شمالی و اروپا از طریق اعرابی که بین 635 و 651 فتح پارس کردند گسترش یافت. شطرنج ، که از دوران فتح به فاتح تا قرون وسطی گسترش یافته بود ، اکنون عمدتا از طریق راه های تجاری به اروپا سرایت می کند.

چگونه شطرنج بازی کنیم و چیزها را تغییر دهیم

چاتورانگا که از سرخپوستان باستان لذت می برد ، چهار بازیکن دارد که هر کدام یک پادشاه ، یک نگاه ، یک شوالیه ، یک آوفین ، چهار پیاده و هشت قطعه دارند. شروع کرد وقتی از پارس به یک بازی دو نفره چتران تبدیل شد ، تعداد همه اشیاء به طور متقارن دو برابر شد ، اما کینگمن نتوانست دو در یک طرف داشته باشد ، قطعه ای به نام Fers را اضافه کرد.

پادشاهان ، نگاه ها و شوالیه های چتورانگا همان شطرنج و رفتار مدرن را داشتند ، اما آوفین توانست کمی متفاوت از اسقف های امروزی ، دو قطعه را پرش کند. حمل یک چیز نسبتاً ضعیف بود.

از آن زمان ، اعراب جای آوفین را با فیل ها جایگزین كردند و تا اواسط قرن شانزدهم ، اسپانیایی ها فیلها را با اسقفها و فرها را با ملكه ها جایگزین كردند و قدرت آتششان را بسیار افزایش داد. اکنون بیشاپ به یک شیء دورافتاده تبدیل شده است که می تواند به طور نامحدود به صورت مورب حرکت کند و کوین با یک اجرای مورب مستقیم به یک ابرقدرت تبدیل شده است. با اضافه شدن پیشرفت پیاده توسط دو فضا ، شطرنجی که توسط اسپانیایی ها گرفته شد به یک بازی سریع تبدیل شد که حتی در اولین نبرد طولانی مدت نیز می توان خطای اول را بررسی کرد. گفته می شود که ایبری ها ، که عجله ای در مورد طبیعت چند خونگی دارند ، در شطرنج افتادند.

این اعراب قرون وسطایی بودند که شطرنج از یک بازی وحشیانه که پادشاه را به یک بازی فنی و ملایم از پساب ها می خورد تعبیر می کرد. از آن زمان اروپاییانی که به شطرنج آموزش داده می شوند این روحیه شطرنج را تحت عنوان جوانمردی یا آقا به ارث برده اند.

ملکه شطرنج تاریخ جهان را تغییر داد: ایزابلا اول

اعرابی که صحرا را خراب کردند ، آوفین را به فیل تبدیل کردند ، در حالی که اسپانیایی کاتولیک به اسقف بازگشت. کوئین از قرن دهم به جای فرس در اروپا ظاهر شد ، اما با این وجود تنها یک خط مورب به نام Fers بود. در قرن پانزدهم و شانزدهم بود که اسپانیایی ها فرس را به یک ملکه قدرتمند تبدیل کردند و ایزابللا من را نمی توان از پس زمینه برداشت.

در سال 1451 به عنوان کوچکترین دختر خوان دوم پادشاهی کاستلا ، در قسمت شمالی شبه جزیره ایبری متولد شد. در این زمان ، شبه جزیره ایبری به تدریج از مشکلات دوره بهار و پاییز به پادشاهی مسیحی شمال کاستیل ، پرتغال غربی ، آراگون مرکزی و جنوب والنسیا و گرانادا متحد می شد. . وقتی ایزابلا سه ساله است ، پدرش خوان دوم درگذشت و برادرش هنریکه چهارم به دنیا می آید.

انریکه چهارم که فرزندی نداشت ، برادر کوچکتر خود ایزابلا را در کودکی بزرگ کرد و در سال 1468 برخی از اشراف موفق به شورش شدند ، انریکه چهارم را به بیرون رانده و سعی کرد ایزابلای 17 ساله را بر روی عرش به عنوان یک مترسک قرار دهد. با این حال ، ایزابلا برادر خود را به تخت سلطنت بازگرداند و گفت: "تا زمانی که انریکه چهارم زنده است ، من هرگز به تخت سلطنت نمی روم." انریکه ، تحت تأثیر وفاداری برادرش ، به طور رسمی ایزابلا را به عنوان جانشین خود منصوب می کند.

روابط خواهرزاده آنها بعد از تنها یک سال بدتر می شود. برادر انریکه می خواست ایزابلا ، دختر خودش ، با آلفونسو V در پرتغال ازدواج کند ، اما ایزابلا بدون اجازه برادرش با شاهزاده آردوناد ازدواج می کند. انریکه دختر فقید خود ، یوآنا ، جانشین را می یابد و ایزابلا را بیرون می کشد.

ایزابلا با حمایت از همسرش فردیناند که در هنگام مرگ Enrique در سال 1474 به آراگون قیام کرد ، دختر پرتغال ، خوان را به عنوان پادشاه پادشاهی کاستیلین ، به تاج و تخت قیام نکرد و این قول را مبنی بر این که او به تخت سلطنت نخواهد رسید ، ادامه داد. جنگ علیه. ایزابلا پس از پیروزی در جنگ در سال 1479 ، پادشاهی کاستیل را در موقعیتی معادل موقعیت آراگون شوهرش ادغام کرد ، و سلسله اسپانیا را تأسیس کرد ، و پادشاهی را به عنوان ملکه الیزابت اول در یک موقعیت مساوی با شوهرش اداره کرد ، نه ملکه او.

سلسله اسپانیا که توسط ایزابلا و فردیناند تأسیس شده است ، آخرین سلسله های اسلامی اروپای غربی مانند والنسیا جنوبی و گرانادا را نابود می کند و پس از اتحاد شبه جزیره ایبری به جز پرتغال ، مستعمره عظیم و آرماادایی را به خود می بالد.

ایزابلا اول بعداً به عنوان حکایتی دیگر در جهان شناخته می شود. با اعتقاد بر این که زمین گرد است ، ابتدا کلمب به آلفونسو پنجم پرتغال روی آورد ، اما در جستجوی پشتیبان برنامه خود محروم شد. بار دیگر ، وی به خانواده سلطنتی اسپانیا و دولتی که فردیناند و ایزابلا در آن قرار دارند ، دیدار می کند و از آنها حمایت می کند. شخصی به نام کلمبوس ، که از خانواده سلطنتی اسپانیا بدون قدرت فرار کرده بود ، گفت: "بیایید سریع بگذارید زیرا ملکه ایزابلا از او حمایت خواهد کرد." ملکه ایزابلا زنی است که پس از ترك دولت اسپانیا ، همسر و همكاران خود را برای حمایت از كلمبوس ، نگاهی اجمالی به تاریخ ترسیم كرده است.

شطرنج به سرعت اسپانیایی در اواخر قرون میانه به عنوان یک شطرنج استاندارد مستقر شد و عرب های فرانسه را در اروپای غربی مانند فرانسه ، ایتالیا و انگلیس شکست داد. تا این زمان ، شطرنج کم کم از یک منطقه به منطقه دیگر تغییر کرده است ، اما اختراع و رنسانس نوع گوتنبرگ تفاوت بزرگی در این روند ایجاد کرده است. حجم زیادی از کتابهای چاپ شده باعث تحول در انقلاب اطلاعات شده است و اکنون بسیاری از مردم نه تنها در منطقه بلکه در دوره های مختلف همان اطلاعات را به اشتراک می گذارند. قوانین شطرنج ، که در مناطق مختلف متفاوت بودند ، به تدریج متحد شدند (حداقل در اروپا) ، مرکز فرهنگ اروپا در آن زمان (حداقل در اروپا) ، و با گذشت زمان ، هیچ تغییری اساسی در نحوه چیدمان آنها ایجاد نشد.

از قرن شانزدهم ، بسیاری از چهره ها ، مانند لوچنا ، رووی لوپز از اسپانیا و Grecco ایتالیا ، شطرنج (عمدتا افتتاحیه) را مطالعه کرده اند و کتاب هایی را ترک کرده اند که برخی از آنها هنوز هم دست به دست می شوند.

یک واقعیت جالب این است که تا آن زمان بیشتر نویسندگان کتاب های خود را منتشر نمی کردند. به عنوان یک نوع کتاب پنهان ، تنها تعداد معدود نسخه خطی با قیمت بالایی تولید و فروخته شد که منجر به اختراع نامه و مقیدات غیرقانونی شد. بیشتر کتابهایی که امروز دست به دست می شوند نسخه هایی از این دزدی دریایی هستند.

این نسخه های دزدان دریایی ممکن است باعث ایجاد خسارت مالی به نویسندگان شود ، اما آنها نام خود را در تاریخ به جا گذاشته اند و نقش مهمی در گسترش و حیات بخش شطرنج داشته اند.

 

مجله اطلاعات عمومی...
ما را در سایت مجله اطلاعات عمومی دنبال می کنید

برچسب : شطرنج,اموزش شطرنج,بازی شطرنج,استاد بزرگ شطرنج,سارا خادم,تیم ملی شطرنج ایران, نویسنده : سعید ملاحسنی generalmag بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 26 دی 1398 ساعت: 21:22